I en tid då mediebevakningen kan ha en stor inverkan på ett företags rykte har det blivit allt viktigare med medieträning för företagsledare. De ledande personernas interaktioner med media, såsom presskonferenser och intervjuer, spelar en viktig roll för hur allmänheten uppfattar företaget ifråga. Därför kan det vara en bra idé att ta in en föreläsare som kan föreläsa på detta ämnet. Läs vidare så förklarar vi fördelarna med att göra detta!
3 skäl till att en föreläsare bör plockas in proaktivt
Fördelarna med att ta in en föreläsare som kan föreläsa på detta ämne är att föreläsningen:
- Stärker självförtroendet. Ledande personer på ett företag ombeds ofta att representera företaget i media. Dessa framträdande kan variera från rutinmässiga intervjuer till hantering av krissituationer. Därför är det viktigt med medieträning och att få en god förståelse för hur medier fungerar och arbetar. Detta för att enklare kunna hantera dessa interaktioner med ett gott självförtroende. Genom att lyssna på en föreläsning som behandlar detta ämnet kan de ledande personerna få ett stärkt självförtroende på detta ämne.
- Främjar hanteringen av krissituationer. En annan fördel är att en sådan här föreläsning kan främja en mer effektiv hantering av krissituationer. När en kris inträffar sig vänder sig nämligen media och allmänheten till de ledande personerna på företaget. Detta för att få information och lugnande besked. Om personerna ifråga då vet hur de ska hantera den uppkomna krissituationen på ett effektivt sätt kan de behålla lugnet trots den ökade pressen. Därmed kan de enklare reagera på rätt sätt, fortsätta vara transparenta och leverera de svåra nyheterna med ett genuint lugn.
- Ger en förståelse för dynamiken i media. En föreläsare som föreläser om medieteknik kan även ge åhörarna en ökad förståelse för dynamiken i media. Alla medier har till syvende och sist sina egna mål, strukturer och arbetssätt. Därför är det viktigt att få en god förståelse för detta, för att på så vis kunna skräddarsy sitt budskap för de olika plattformarna. Till exempel fungerar traditionella nyhetsbyråer på ett lite annorlunda sätt jämfört med sociala medier. Som ledare är det viktigt att lära sig att utnyttja styrkorna hos varje plattform för att nå ut till sin publik på ett effektivt sätt.